Omanlaisen kukkakaupan luominen

Kukkakaupat ovat melko huomaamaton yritysmuoto kaupunkikuvassa, koska ihmiset eivät tule sinne ”vain katselemaan.” Kukkakauppaan astuessaan henkilö on erittäin potentiaalinen asiakas ja ostopäätös on pitkälti jo tehty.

Tyypillisesti isot kaupat, ravintolat ja puodit tekevät tulosta sen mukaan, mitä kauemmin asiakas saadaan pysymään myymälän sisätiloissa, jossa kauppatavara on näkyvillä. Kukkakaupoille tämä on haasteellisempaa, koska liikkeeseen saapuva asiakas on jo suurilta osin päättänyt, mitä ostaa ja paljonko siihen haluaa kuluttaa rahaa.

Tässä tekstissä on muutama konkreettinen idea, mitä voit kokeilla saadaksesi asiakkaat viihtymään vähän pidempään. Jos pystyt tarjoamaan jotain muutakin kuin vain kukkia, ja asiakkaat ovat valmiita maksamaan siitä vähän enemmän, luot parhaassa tapauksessa kestäviä ja pitkiä asiakassuhteita.

Anna tunnelman kuulua

Kukkakauppa on monelle miellyttävä paikka juurikin sen rikkaan tuoksu- ja värimaailman takia. Ihmisellä on kuitenkin myös muita aisteja, ja varsinkin kuuloaisti jää usein hyödyntämättä.

Tavallisen radio sijaan voit valita tuttuja ja turvallisia lähiluonnon tai eksoottisia viidakon ääniä kukkakaupan taustamusiikiksi. Ne vahvistavat entisestään kaupan vihreää ja eloisaa tunnelmaa. Toisaalta voit myös antaa asiakkaiden itse lisätä soittolistalle omia mielikappaleitaan. Näin pääsette todennäköisemmin paremmin juttuun ja oma musiikkimakusikin laajenee huomattavasti. Kolmas vaihtoehto on pitää teemamusiikkipäiviä muutoinkin kuin jouluna: esimerkiksi kerran viikossa vain kasarimusaa.

Tarjoa kuppi kuumaa

Kahvi on perinteisesti ollut varsin toimiva ja edullinen tapa saada asiakkaat jäämään liiketiloihin pidemmäksi aikaa kuin välttämättä olisi tarve. Sen rinnalle kannattaa tuoda vaikkapa itse leivottuja keksejä tai jotain muuta naposteltavaa.

Kahvihetki rauhoittaa, jolloin on mahdollista päästä keskustelemaan asiakkaan kanssa vähän syvällisemmin ja suunnitella vaikkapa unelmien hääkimppu ilman stressiä. Toki voihan sitä rupatella ihan muuten vaankin, jottei työhön leipäänny jo parin kupillisen jälkeen. Kukkien ja kasvien ympäröimä kahvihetki on myös jotain sellaista, jota suurin osa meistä ei ole kokenut ja voi tuntua jopa mielikuvitusmatkalta tropiikkiin.

Eläinystävästä liikkeen maskotiksi

Kasvien ja muun elämän keskellä vaikkapa papukaija tai akvaariokalat tuovat lisää eloa liikkeeseesi. Allergiat kannattaa kuitenkin huomioida ja ilmoittaa esimerkiksi koirasta jo puodin ovella. Iloinen ja ihmisiä rakastava koira on parhaimmillaan asiakkaan paras kokemus sen päivän kohdalla, joten eläinystävän brändäys liikkeen maskotiksi on kokeilemisen arvoinen idea.

Author: admin

Share This Post On